niedziela, 11 kwietnia 2010

Funkcje realizowane przez aplikacje workflow

Z najważniejszych funkcji aplikacji Workflow w ramach standardu koalicji WfMC należy wymienić następujące:

Odwzorowanie struktury organizacyjnej firmy - w ramach tej funkcjonalności możliwe jest: tworzenie komórek organizacyjnych, zależności między nimi, dowiązywanie pracowników do komórek, określanie ich kompetencji oraz przypisywanie stanowisk.

Rozdzielanie pracy, równoległe wykonywanie zadań - często określona praca jest dzielona na zadania, a te są wykonywane w ramach kolejnych etapów procesu pracy. Aby skrócić czas wykonywania procesu, można część zadań wykonywać równolegle, przez kilka osób. Dodatkowo, w każdym momencie wykonywania procesu jest możliwe sprawdzenie, w jakim stanie są poszczególne zadania i co zostało wykonane w ramach tych zadań.

• Łączenie pracy, synchronizacja wykonanych zadań - analogicznie do rozdzielania zadań potrzebne jest też ich łączenie. Przy łączeniu wykonanych zadań trzeba uwzględnią, Że część wykonanych prac może zostać wykonana szybciej, a część z opóźnieniem - po terminie. Dodatkowo, trzeba też pamiętać o odpowiednim złączeniu informacji pochodzących z różnych zadań. użytkownik wykonujący łączenie tych zadań jest informowany na bieżąco o pojawianiu się kolejnych, wykonanych zadań. W zależności od rodzaju złączenia możliwe jest wykonanie działań po pojawieniu się wszystkich zadań lub tylko pierwszego.

• Warunkowe wykonywanie etapów prac - niekiedy istnieje potrzeba, aby dany etap prac był wykonywany w zależności od pewnego warunku w taki lub inny sposób. Przykładem takiej sytuacji jest akceptacja wniosku kredytowego, który w zależności od kwoty jest rozpatrywany przez młodszego lub starszego urzędnika. Warunki te mogą zależeć od danych sterujących procesu oraz przetwarzanych informacji.

• Przypisywanie osób lub specjalizowanych aplikacji do wykonywania zadań oprócz określenia, co i kiedy zostanie wykonane ważne jest, aby określić, kto to ma wykonać. Zadania mogą być wykonywane przez konkretne osoby, komórki organizacyjne, dynamiczne tworzone grupy osób oraz specjalizowane aplikacje. Dodatkowo w ramach przydzielenia osób do wykonania danego etapu można określić, czy etap ten będzie wykonany przez jedną osobę z grupy osób, które mogą ją wykonać, czy przez wszystkie osoby. Jest szczególnie ważne przy rozpatrywaniu obciążenia pracowników.

• Określanie czasu wykonywania etapu prac oraz całego procesu - w przypadku rygorystycznych ograniczeń czasowych na wykonywanie danej pracy istnieje potrzeba ścisłej kontroli czasu wykonania poszczególnych etapów pracy. Wiąże się to także z możliwościami natychmiastowej reakcji w przypadku, gdy określone zadanie jest opóźnione. Dodatkowo ważne jest, aby mieć możliwość analizy już wykonanych procesów, szczególnie w celu zwiększenia efektywności pracy.

• Dowiązywanie informacji do przebiegu procesu - przesyłanie grupy danych pomiędzy wykonywanymi zadaniami. Przykładem grupy danych są elektro niczne dokumenty (skanowane lub dołączane), pisma, sprawy i teczki.

• Wywoływanie aplikacji zewnętrznych - aby umożliwić wykonywanie wramach procesu pracy nowych zadań, które w trakcie wdrażania nie były rozpoznane. Przy rozpatrywaniu klasycznego przypadku należałoby uzgodnić interfejsy pomiędzy już istniejącym systemem, a aplikacją weryfikującą. Uzgodnienie interfejsu, o ile jest możliwe wiąże się najczęściej z modyfikacją już istniejących systemów, a to z kolei oznacza dodatkowe koszty. 

Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań z tej dziedziny, które w mniejszym lub większym stopniu odpowiadają standardom zaproponowanym przez koalicje WfMC. Istotne zmiany w projektowaniu tego typu aplikacji wprowadziła także organizacja OMG (Object Management Group) opierając dotychczasowe rozwiązania w realiach obiektowych. Jednak nienależnie od rozwiązań technologicznych aplikacje te w istotny sposób wpływają na usprawnienie po pierwsze w zakresie definiowania procesów biznesowych organizacji. Po drugie jednak także w istotny sposób poprawiają komunikację i wymianę niezbędnych informacji zarówno wewnątrz firmy jak i na zewnątrz.

4 komentarze:

  1. Jedną z aplikacji, którą wykorzystujemy w firmie jest elektroniczny obieg dokumentów https://www.connecto.pl/jak-elektroniczny-obieg-dokumentow-wplywa-na-dzialanie-firmy/. Wdrożenie oprogramowania dało nam szereg różnych korzyści. Należą do nich m.in. całkowita niwelacja zaginięcia ważnych dokumentów firmowych, a także swoboda w wyszukiwaniu niezbędnych dla nas informacji z danego okresu.

    OdpowiedzUsuń
  2. W sumie ja nigdy z takiej aplikacji nie miałam okazji korzystać, ale nie wiem czy oby na pewno będzie ona mi przydatna. Dlatego bez zbędnego czekania zdecydowałam się na zewnętrzne zarządzanie procesami https://www.crowe.com/pl/services/konsulting/zarzadzanie-procesami aby zauważyć, czy oby na pewno nie ma żadnych problemów pomiędzy działami.

    OdpowiedzUsuń
  3. Niestety nie znam tych rozwiązań, ale jeśli będę miał odpowiednie działy u mnie w firmie to na pewno się tym zainteresuje. Teraz zastanawiam się po przeczytaniu https://biznesman.pl/jakie-sa-najwazniejsze-dzialania-dzialu-kadr-i-plac/ czy mam otwierać dział i kadr, gdyż już wiem jakie zadania oni mają.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja także niestety nie miałam jeszcze okazji aby skorzystać z takiej aplikacji, ale wiem że przy prowadzeniu własnej firmy to pozyskanie odpowiedniego użytkownika jest najważniejsze. Jak również czytałam w https://push-ad.com/blog/segmentacja-uzytkownikow-czyli-jak-dopasowac-odbiorce-do-swojego-biznesu/ to pomóc w tym może segmentacja użytkowników.

    OdpowiedzUsuń